mandag den 26. januar 2009

FAGLIGE KRAV
A: Beskriv i bloggen dine overvejelser (Inden opholdet) -
Jeg har valgt at komme i praktik i Tyrkiet, fordi jeg oprindelig er derfra. Jeg har været på ferie i Tyrkiet (ikke Bursa) flere gange, men har aldrig prøvet at bo dernede.
Jeg er lidt forvirret, for det er ikke gået helt op for mig endnu, at jeg om to dage skal jeg rejse væk i et halvt år. Jeg ved ikke, hvor jeg skal bo. Jeg starter nok med at finde et hotel, og så må jeg se, om jeg kan finde en lejlighed inkl. møbler. Evt. et hotel,et hotel hvor jeg kan lave en aftale om at bo der til en god pris. Jeg må se, hvad tiden viser.

Det er et plus, at jeg kan sproget og har kendskab til kulturen, så det bør ikke være det store problem.
Det der gør mig nervøs er, at jeg ikke ved så meget andet end, at jeg skal arbejde i et børnehjem, at børnene er mellem 0-12 år gammel, og at institutionen ligger i Bursa. Jeg aner ikke noget om stedet, mine arbejdstider, systemet i Tyrkiet, institutionens beliggenhed (håber ikke det er ude på landet), hvem der skal være min praktikvejleder eller om de overhovedet er klar over, at jeg skal have en praktikvejleder. I det hele taget ved jeg ikke, hvad der venter mig. Og det skræmmer mig lidt, at jeg ikke engang kan forstille mig, hvordan det kommer til at være. Dog glæder jeg mig til at lære pædagogikken i institutionen, jeg skal være på. Det bekymrer mig lidt, at jeg ikke kan forstå og formulere mig på tyrkisk indenfor de faglige begreber i pædagogikken. Jeg er lidt nervøs for, hvordan denne sprogbarriere kommer til at påvirke mit arbejde. Det jeg allermest ønsker at få ud af opholdet, er at få indblik i børns levevilkår i et børnehjem. At opleve kulturforskellen og følelsen af, hvordan det er at bo i sit hjemland. Det bliver en udfordring for mig at stå på mine egne ben et helt nyt sted og helt alene. Jeg kommer til, og er faktisk nødt til at ændre min livsstil og vaner. At man er født og opvokset i Danmark, gør at man har en mærkelig accent, og at man er lidt heldig med hensyn til økonomi. Det er i hvert fald det indtryk den tyrkiske befolkning har af andre tyrkere, der er bosat i udlandet. Jeg glæder mig til at finde ud af, hvilken opfattelse de så får af mig, når jeg kommer derned som en studerende, men stadig fra et andet land. Det bliver spændene at se, hvordan og hvor meget jeg udvikler mig. Jeg får nok styrket en masse kompetencer. Dog kommer jeg til at savne min mor rigtig rigtig meget.. og selvfølgelig også resten af min familie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar